no-img
پارس افزار

بازاریابی محتوا چگونه در برنامه‌ بازاریابی شما جا می‌افتد؟ - پارس افزار


پارس افزار

ادامه مطلب

ZIP
بازاریابی محتوا چگونه در برنامه‌ بازاریابی شما جا می‌افتد؟
zip
1395-09-22

بازاریابی محتوا چگونه در برنامه‌ بازاریابی شما جا می‌افتد؟


با آنکه بازاریابی محتوا نوپا نیست، اما گمانه‌زنی‌ها بر سر تعریف آن بسیار است.

 

برای کمک به فهم این نکته که بازاریابی محتوا چگونه باید با دیگر فعالیت‌های بازاریابی کسب‌و‌کار شما جور دربیاید، اعضای تیمموسسه بازاریابی محتوا با نگاهی تازه، رابطه‌ی آن با دیگر تکنیک‌های متداول بازاریابی را بررسی کرده‌اند.

تعریف بازاریابی محتوا طی سال‌ها کامل و کامل‌تر شده است. در ادامه واضح‌ترین تعریفی که در این مقال می‌گنجد را ارائه می‌دهیم:

 

بازاریابی محتوا، رویکردی استراتژیک به بحث بازاریابی با تمرکز بر بحث تولید و توزیع محتوای باارزش، مربوط و پایا در جهت جذب مخاطب خاص است که در نهایت در خدمت منافع مشتری است.

 

نکاتی چند از این تعریف به دست می‌آید:

 

بازاریابی محتوا، استراتژیک است، یعنی مستلزم داشتن طرح و برنامه است

طبق پژوهش‌های CMI، داشتن استراتژی مشخص و مکتوب در زمینه‌ بازاریابی محتوا، یکی از عوامل اساسی است که بازاریابان محتوای کارآمد را از همتایان ضعیف آن‌ها متمایز می‌کند.

 

بازاریابی محتوا، هم تولید و هم توزیع محتوا را در برمی‌گیرد

کار شما با تولید محتوا پایان نمی‌پذیرد. برای بازاریابی محتوای خود، باید بازاریابی کنید.

 

محتوایی که ایجاد می‌کنید، دست‌کم باید مربوط و باارزش باشد

هر محتوایی جواب نمی‌دهد (در مورد محتوای اسپمی یا کلک صفحه‌ای که بیشترین بازدیدکننده را دارد که اصلا شک نکنید). به فکر محتوایی واقعا سودمند باشید که نه برای آب کردن محصول‌تان، بلکه برای آگاهی‌ رسانی به مخاطب باشد.

 

بازاریابی محتوا همیشه ارائه می‌شود

تولید محتوا برای یک بار دردی را دوا نمی‌کند؛ مثل کمپین‌ها که مدت زمان مشخصی برای اتمام فعالیت ندارند. بازاریابی محتوا نه کارامروز و فرداکه ادامه‌دار است. راستش کار ساده ای نیست اما موفقیت هم یک‌شبه به‌دست نمی‌آید. اگر می‌خواهید به نتیجه برسید، باید مخاطب را حسابی درگیر خودتان کنید.

 

محتوای شما باید دنبال جذب و حفظ مخاطب باشد. با درنظر گرفتن اینکه حفظ منافع مشتری همیشه ارجح است

به عبارت دیگر صرفا به خاطر محتوا داشتن، محتوا ایجاد نکنید. محتوا باید راه شما را برای دستیابی به اهداف تجاری خود هموار سازد.

 

برای هر محتوایی که ایجاد می‌کنید، باید مخاطبی خاص در ذهن داشته باشید

حتی اگر پیش خودتان چنین فکر کنید که هرکسی می‌تواند از کالا یا خدمات شما بهره‌مند شود، باز هم بهتر است محتوای خود را طوری تنظیم کنید که دنبال جلب‌نظر گروه خاصی از مخاطبان باشد.

 

بازاریابی محتوا، همان  بازاریابی است.

حال که بر سر تعریف بازاریابی محتوا به توافق رسیدیم، به این نکته‌ی مهم می‌رسیم که بازاریابی محتوا چگونه با استراتژی بازاریابی کسب‌و‌کار شما جور درمی‌آید. بازاریابی محتوا، تکنیک یکه‌ای در بازاریابی نیست که برای خودش پیش برود. بلکه باید در طرح جامع بازاریابی شما ادغام شود تا به واسطه‌ی اصول خود، سایر فعالیت‌های بازاریابی‌تان را قوت ببخشد.

چگونه؟

آنچه در ادامه می‌آید، کارکردهای متنوعی است که بازاریابی محتوا می‌تواند برای  سازمان شما داشته باشد و اینکه چطور با دیگر تکنیک‌های استاندارد بازاریابی جفت‌و‌بست می‌شود.

 

۱. بازاریابی محتوا را به منزله‌ی تکنیک اصلی به‌کار بندید تا انواع دیگر بازاریابی محقق شوند

 

ـ بهینه‌سازی موتور جست‌وجو: ارتقای محتوا برای بهینه‌سازی موتور جست‌وجو ضرری ندارد، اما نباید اولویت اول شما باشد. با توجه به خواست مشتریان (و الگوریتم متغیر گوگل)، بهتر است روی این اصل اساسی تمرکز کنید: محتوایی بنویسید که مخاطب خاص خود را حسابی متقاعد کنید.

 

ـ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: با آنکه رسانه‌های اجتماعی چیزی جز اشتراک‌گذاری با دیگران نیست. اما همچنان باید اهداف کسب‌و‌کار را تامین کند. سازمان‌های موفق اغلب قطبی از محتوا تشکیل می‌دهند (مثل وبلاگ یا وب‌سایت) تا بتوانند بر فالوئرهای شبکه‌ی اجتماعی خود تاثیر عمیق‌تری بگذارند. پیش‌تر نیز گفتیم، حواستان باشد ساختمان محتوای خود را روی زمین اجاره‌ای بنا نکنید.

 

ـ تولید تقاضا: شما نیاز به جریان مداوم و منطقی از محتوا دارید که ریشه‌های اتوماسیون بازاریابی و برنامه‌های تولید تقاضا را سیراب کند.

 

۲. بازاریابی محتوا را در رابطه با مباحث مکمل بین‌رشته‌ای به‌کار بندید تا احتمال موفقیت خود را بالا ببرید

 

ـ استراتژی محتوا: درحالی که بازاریابی محتوا متمرکز بر تغییر یا ارتقای ذائقه‌ی مصرف‌کننده از طریق محتوا است، استراتژی محتوا شامل مدیریت محتوا (بازاریابی یا هر چیز دیگر) به‌عنوان ابزار استراتژیک مفید و موثری در سازمان است. شما به هر دو نیاز دارید.

 

ـ روابط عمومی: چنانچه روابط عمومی و بازاریابی محتوا دست در دست هم کار کنند، نورعلی نور است. زیرا هر دو بر اصول یکسانی پایه‌ریزی شده‌اند: دریافتن اینکه مخاطبان ایده‌آل شما چه می‌خواهند و سپس قصه‌ پردازی در همان راستا.

 

۳. بازاریابی محتوا را می‌توان به جای دیگر تکنیک‌های ایجاد محتوا به‌کار بست (هرچند در اصل، همگی زیرمجموعه‌های بازاریابی محتوا به‌حساب می‌آیند)

 

ـ قصه‌گویی برند: قضیه‌ی استفاده از داستان‌های محشربرای متقاعد کردن مردم است تا رابطه‌ای حسی با سازمان برقرار کنند. درک این اصول، بازاریابان محتوا را قادر می‌سازد تا مشتریان وفادارتری پیدا کنند.

 

ـ ژورنالیسم برند: شامل انعکاس اخبار، تازه‌ها، تحقیقات، سازمان‌ها و مردم به شکلی است که داستان را از منظر برند تعریف کند. این رویکرد، که ریشه در روزنامه‌نگاری سنتی دارد، در زمینه‌ی جلب توجه یک سازمان، محصول یا خدمات بدون تبلیغ مستقیم آن معرکه است.

 

ـ محتوای برند: محتوای برند در راستای رنگ‌و‌بوی همان برند است (که معمولا نسبتش با برند را لو می‌دهد) اما مستقیما به محصولات آن برند نمی‌پردازد.

 

ـ بازاریابی ربایشی: بازاریابی محتوا و ربایشی با هم تداخل دارند، از این نظر که هر دو توجه را از چشم‌انداز آینده معطوف به خریداران می‌کنند. اما بازاریابی محتوا از این هم فراتر می‌رود. به‌ نحوی که از آن می‌توان در جهت حفظ مشتری و ارتقای فروش سود جست. همچنین  بازاریابی محتوا جان می‌دهد برای تبدیل مشتریان به مبلغان سازمان.

 

۴. از اصول کلیدی بازاریابی محتوا برای گرفتن بهترین نتیجه از روش‌های پرداختی سود بجویید

 

ـ محتوای سفارش‌شده: هنگامی که یک برند، پولی به ناشر بپردازد تا اسم یا شعار مرتبط به محتوا را در قسمت تجربه‌ کاربرییک وب‌سایت یا شبکه‌ی اجتماعی بیاورد. این قضیه محتوای اسپانسردار، تبلیغات بومی و کشف محتوا را دربرمی‌گیرد.

ـ واحدهای جست‌وجوی پرداخت: گوگل و بینگ تبلیغاتی را ارائه می‌کنند که در رابطه با جست‌وجوهای کاربر است. برای آنکه بتوانید از سرمایه‌گذاری روی این تکنیک بهترین نتیجه را بگیرید، یادتان نرود محتوایی که قرار است در معرض دید مشتری‌ای قرار بگیرد که روی تبلیغ شما کلیک می‌کند حتما تخصصی و مربوط به واژه‌ی مورد جست‌وجو باشد.

 



موضوعات :
آموزشی

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *