no-img
پارس افزار

استراتژی یا حرکت با چشمان بسته - پارس افزار


پارس افزار

ادامه مطلب

ZIP
استراتژی یا حرکت با چشمان بسته
zip
1395-09-20

استراتژی یا حرکت با چشمان بسته


این روزها بازار استراتژی بسیار داغ است و هر کسی درباره این موضوع صحبت می کند، استراتژی کسب و کاراینترنتی، بازاریابی اینترنتی، کسب و کار، مدیریت، بازاریابی، سیاسی و…..، حتی اگر به رشته MBA کسب و کار سری بزنید حتما متوجه خواهید شد که استراتژی بخش مهمی از این رشته می باشد، زیرا کسب و کار بدون استراتژی درست مانند یک کشتی در اقیانوس طوفانی بدون قطب نما، بدون امکان مشاهده ستاره ها و هر گونه ابزار راهنمایی می باشد، درست مثل حرکت کردن با چشمان بسته در یک مارپیچ بی انتها

 

استراتژی چی هست؟

تعریف های متفاوتی از استراتژی تا به حال شده و ریشه این واژه کاملا نظامی هست، به زبان ساده میشه گفت استفاده از امکانات موجود برای رسیدن به نتیجه بهتر در مقابل رقبا، اما دیگر این معنا بسیار قدیمی شده زیرا دوره نظامیان در واژه استراتژی کسب و کار تمام شده است

 

کسانی که بر اساس این تعریف استراتژی را درک کرده اند تنها به دنبال جنگیدن هستند و نه رقابت، در نهایت فضا را برای خودشان پر تنش می کنند و با این کار احساس پیروزی می کنند.

 

اما در نهایت این تنش تاثیر بسیار منفی بر کسب و کار استفاده کننده خواهد داشت و خودشان شکست خواهند خورد (در قسمت های بعدی درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد)، امروزه اقتصاد دانان و مدیران کسب و کار تعاریف زیباتری برای استراتژی در حوزه کسب و کار ارائه داده اند.

 

تعریف استراتژی از زبان یک نظامی

برای اولین بار آلفرد ماهان یک استراتژیست جنگی در حدود سالهای ۱۸۹۰ معنای استراتژی را کمی عوض کرد، یک کشور همیشه در موقعیت جنگ است، همیشه باید آماده باشد و منابع خود را به شکلی آماده نماید که از عهده رقابت ها و جنگ ها بر بیاید. البته این تعریف تا حدی خوب و تا حدی هم بد است.

 

تعریف شیرین تر از استراتژی

فرض کنید در یک مهمانی هستید که هر نوع غذا، پیش غذا و دسری وجود دارد، احتمالا شما در حال فکر کردن به این هستید که به شکلی از همه آنها استفاده کنید اما به این هم توجه دارید که ظرفیت بشقاب شما کاملا محدود است و حتی ممکن است به دلیل ناهمخوانی غذاها شما دچار ناراحتی معده شوید و روز بعد هم دچار مشکلاتی شوید که ممکن است خیلی از دوستان با آن آشنا باشند !

 

در نهایت تصمیم می گیرید از بین این همه تنوع آنهایی که برایتان مفید تر و خوشمزه تر هستند با توجه به محدودیت ظرفتان انتخاب کنید تا هم از مهمانی لذت ببرید و هم روز بعد از مهمانی خاطره خوبی داشته باشید، استراتژی در کسب و کار هم دقیقا به همین شکل است، شما باید از بین مجموعه رفتارها، ابزارها و گزینه های پیش رو یک زیر مجموعه مناسب را انتخاب کرده و تصمیم بگیرید از بقیه استفاده نکنید.

 

کلام آخر

متاسفانه در فضای وب ایران بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی مدعی که باید استراتژی داشته باشند، نسبت به آن بی اعتنا هستند و عده ای دیگر هم از استراتژی فقط واژه جنگ و حمله را می شناسند (کتاب مورد علاقه این افراد احتمالا هنر جنگ سان تزو می باشد) و این را به دیگران هم منتقل می کنند، مانند جمله  : بازار و کسب و کار میدان جنگ است !

 

این افراد اگر همین واژه را از آنها بگیرید مانند کسی می مانند که دست و پایش را ببندند و دیگر کاری نمی تواند بکند، این راهم بدانید که این واژه تنها برای کسب و کار های اینترنتی نیست و برای همه کسب و کارها لازم می باشد. استراتژی دنیای بزرگ و شیرینی دارد و به زودی درباره استراتژی بیشتر در وب سایت صحبت  کرده و شما را به سفر در این دنیای زشت و زیبا با خودم دعوت می کنم، راستی نظر شما درباره استراتژی چی هست ؟



موضوعات :
آموزشی

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *